دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

براي ساليان متمادي، محوري ترين موضوع در دستور كار سازمان هاي بشردوستانه خدمات رسان، براي پرداختن به سوانح، تمركز مطلق بر پاسخ دهي بود. با رخداد حادثه اي، از يك سو سازمان ها و نيرو هاي بشردوستانه و خدمات رسان فعاليتي مستمر و پر هزينه اي را با صرف انرژي زيادي آغاز مي كردند و از سويي ديگر نيازمندان كمك بدون انجام كمك يا حركتي، تنها در انتظار دريافت كمك مي ماندند. رخداد سوانح با پيچيدگي هاي روزافزون همراه بود. زندگي انسانها به سرعت در حال تغيير بود. استفاده انسان ها از دست آورد هاي فن آوري هاي نوين بيشتر مي شد ومداخله هاي زيان بار زيست محيطي آنان و در نتيجه روبرو شدن با آسيب پذيري هاي ناشي از آن در حال افزايش بود. در صورت بروز حادثه اي، هزينه هاي سنگين و انرژي انساني و مالي زيادي صرف پاسخ دهي به سوانح                مي گرديد. خلاء و يا كمبود دانش لازم و كافي از كم و كيف خطرات بالقوه پيراموني و نداشتن ملزومات كافي براي پيشگيري و كاهش سوانح، شرايط را هر چه پيچيده تر مي ساخت و در نتيجه بر آسيب پذيري آنان مي افزود.
تجربيات، درس ها، مطالعات و واقعيت ها بيانگر ضرورتي مهم در ايجاد تغييري بنيادي و محوري در اين رويكرد واكنشي و گاه هيجاني بودند. سازمانها، نيروها، نهادها و دولت ها به عنوان اصلي ترين و محوري ترين متوليان پاسخ دهي به سوانح و تامين و توزيع خدمات متوجه اين اهميت شده و ضرورت رويكردي متفاوت را احساس كردند. بررسي وجود رابطه اي مستقيم ميان آسيب پذيري وتاثير پذيري از حوادث در دستور كار مطالعات نظري و ميداني كارشناسان فن قرار گرفت. مشاركت نيازمندان در روند دريافت كمك ها، تعامل سازنده آنان با امدادگران و ارتقاء توانمندي و سلامت كيفيت زندگي آنان مورد توجه برنامه ريزان قرار گرفت. تجربيات، درس ها، مطالعات و واقعيت ها حاكي از اين واقعيت بودند، كه مي توان در ميزان كميت و كيفيت رخداد حوادث نقشي موثر داشت. در نتيجه اين تغيير نگاه، بررسي و تمركز بر علت در دستور كار قرار گرفت. آنان دريافتند كه حوادث معلول علت هاي خاص خود هستند و بنابراين با شناسايي و ايجاد تغييرات لازم در علل مي توان در كميت و كيفيت معلول ها تغييراتي ايجاد نمود. در حقيقت علت ها، خطرات بالقوه نسبي بوده و هستند كه پيرامون ما را فرا گرفته اند. شناسايي، پيش بيني و مديريت آنان مي تواند گام نخست در مديريت و مهندسي حوادث باشد.
همانگونه كه ملاحظه مي شود رويكرد جمعيت هلال احمر به كنگره علمي تبعات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي ناشي اززلزله احتمالي در شهر تهران، رويكردي كارشناسي شده و مبتني بر پيش بيني خطرات بالقوه، پيشگيري از سوانح و كاهش خطرپذيري بوده است. بدون ترديد اين رويكرد بيانگر جهان بيني و چشم اندازي است كه تغيير، تحول و پيشرفت در هم گامي با شرايط و واقعيت هاي موجود را در دستور كار برنامه هاي عملياتي خود دارد.
موضوع ديگري كه توجه كارشناسان را به خود معطوف نمود اين واقعيت بود كه حوادث همواره داراي اثرات ثابت نبوده و با توجه به شرايط، از تاثير گذاري متفاوت برخوردارند. تجربيات، درس ها، مطالعات و واقعيت ها نشان مي داد كه اين تاثير گذاري طيف گسترده اي است كه در يك سويش كوچكترين و كمترين و در سوي ديگرش وسيع ترين و بزرگترين شدت و دامنه تاثيرگذاري قرار دارد. به اين ترتيب كاهش اثرات در دستور كار سازمان ها، نيروها، نهادها و دولت ها به عنوان اصلي ترين و محوري ترين متوليان رسيدگي به حوادث قرار گرفت.
با ورود اين دو نگاه و رويكرد بنيادي، تغييري محوري صورت پذيرفت. گذري از پاسخ دهي سوانح به پيش بيني خطرات بالقوه، پيشگيري سوانح و كاهش خطر پذيري شكل گرفت. از زمان بكار گيري اين نگاه بنيادي و در نتيجه اتخاذ رويكرد هاي محوري، پيشرفت هاي موثري در اين زمينه صورت پذيرفته است. تجربيات، درس ها، مطالعات و واقعيت هاي آماري نشان داده اند كه انجام هر گونه اقدامي در پيش بيني، پيشگيري و كاهش اثرات سوانح، منجر به كاهش خسارت هاي جاني، مالي و همچنين كاهش وقت، هزينه و انرژي براي پاسخ دهي به سوانح مي گردد.
پيش بيني خطرات بالقوه، پيشگيري سوانح و كاهش خطر پذيري موضوعاتي مهم و حياتي در سطوح ملي، منطقه اي و بين المللي هستند. جاي خوشحالي و اميد است كه توجه به اين موضوع از حساسيت لازم ميان مسئولين و كارشناسان فن برخوردار است واقدامات موثري در ايجاد زير ساخت هاي لازم صورت پذيرفته است كه در اين ميان مي توان به تاسيس مركز آسيايي كاهش خطرپذيري لرزه اي آسيا، گسترش شبكه دانش، آموزش و مدافعه گري وحمايت از چارچوب كاري هيوگو و كمك در راه اجراي برنامه مذكور و همچنين برگزاري نشست هاي كاري اشاره كرد كه در راستاي تحقق اهداف استراتژي بين المللي كاهش سوانح صورت پذيرفته اند.
بدون ترديد بنا بر اصول، روش ها و شيوه ها در اجراي اين تغيير محوري مي بايستي برگرفته از نگاه و رويكرد مربوطه باشند.
يعني روش ها و شيوه ها از استعداد ذاتي لازم براي تحقق اهداف چشم انداز برخوردار باشند. بر همين مبنا اگر شيوه و روشي براي عملياتي كردن تغيير محوري گذر از پاسخ دهي سوانح به پيش بيني خطرات بالقوه، پيشگيري سوانح و كاهش خطر پذيري اتخاذ مي گردد، در گام نخست مي بايستي استعداد ذاتي لازم براي عملياتي كردن اين تغيير محوري را داشته باشد. به بيان ديگر اينكه شيوه ها و روش هاي منتخب مي بايستي در خور اين تغيير محوري باشند. نگاه، رويكرد و روش ها از انسجام و اتحاد معنايي، مفهومي و كاركردي برخوردارند. گاه اتخاذ روشي متفاوت مي تواند رويكرد و يا نگاهي را، با وجود برخورداري از ملزومات مناسب ذيل، از رسيدن به اهدافش باز دارد.
استفاده از سيستم هاي هشدار دهنده زلزله 
استفاده از تجربيات موسسات تحقيقاتی
آمادگي دستگاههاي مسئول به تامين سيستم هاي بهداشتي سيار و اسكان موقت 
افزايش آگاهي مردم و تغيير نگاه آنها به زلزله 
ايجاد تيم هاي امداد و نجات محله محور 
ايجاد مراكز اسكان موقت و ثابت 
برپايي مانورهاي واقعي زلزله براي كاهش آثار و تبعات بحران در زلزله
دست يافتن به راهكاري جامع به منظور برخورداري از مديريتي واحد 
توجه به راهكارهاي پيشگيرانه اي چون مقاوم سازي شريا نهاي حياتی
تقويت و مقاوم سازي بيمارستان ها و رعايت استانداردهاي تعيين شده براي ايمني بناها
اهميت تعيين مديريت واحد به منظور راهبري زلزله احتمالي 
تاسيس مراكز پيش بيني مخاطرات و پيشگيري از حوادث و كاهش خطرپذيري 
رسيدن به طرحي روشن، شفاف و عملياتي براي مديريت حوادث 
تدوين برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت و پرهيز از ايجاد ظرفيت هاي موازي و ناتوان 
آموزش خانواده ها 
توسعه سامانه هاي امدادي محلات ، تقويت محله ها و پشتيباني از كانون هاي محله اي 
روش ها، مجموعه اي از شيوه ها، راهكارها و قواعدي هستند كه چنانچه مناسب و در خور موضوع انتخاب شوند مي توانند رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده را تضمين نمايند. عملياتي كردن هر يك از ملزومات ياد شده مانند تامين آنها، مستلزم صرف زمان مشخص، هزينه هاي سنگين و انرژي بسيار زياد است. اجراي آموزش، ارائه آگاهي، تامين وسايل مورد نياز و عملياتي كردن هريك از ملزومات فوق مي بايست منجر به يادگيري و تغيير در رفتار شوند. روش هاي مناسب مي توانند تحقق اين مهم راتضمين نمايند.
خوشبختانه ملزومات كارشناسي شده فوق الذكر كه از سوي مسئولين عالي هلال احمر در كنگره علمي تبعات سياسي، اجتماعي،اقتصادي و فرهنگي ناشي از زلزله احتمالي در شهر تهران بيان گرديد از استعداد ذاتي لازم براي تحقق اهداف برخوردار مي باشند. اين بسيارجاي اميدواري است. بسيار اميد مي رود كه در انتخاب روش ها و شيوه ها نيز بر همين سياق رفتار شود.
منبع:سایت مدیریت بحران




برچسب‌ها:
[ 25 / 3 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1